• ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر
  • اِلأِثنين ٢٣ محرم ١٤٤١
  • Monday, September 23, 2019
کلیدواژه: 43469
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ دوشنبه ۱۹ تير، ساعت 10:57
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۷/۱۰/۶


-دریافت مطلوب خدمات سلامت، حق بیمار است.
ارائه ی خدمات سلامت باید :
* شایسته ی شأن و منزلت انسان و با احترام  به ارزش‌ها، اعتقادات و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله : قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد.
* در سریع‌ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
* در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانسی)، ارائه ی خدمات بدون توجه به تأمین هزینه ی آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری براساس ضوابط تعیین شده باشد.
* در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانسی)، در صورتی که ارائه ی خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائه ی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه ی انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.

2-اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل:
* ارائه ی آموزش‌های ضروری برای استمرار درمان
* اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب، درد و ویژگی‌های فردی و از جمله زبان، تحصیلات و… در اختیار وی قرار گیرد.
* بیمار می‌تواند به کلیه ی اطلاعات ثبت شده در پرونده ی بالینی خود دسترسی داشته، تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.
* ضوابط و هزینه‌های قابل پیش‌بینی اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم‌های حمایتی در زمان پذیرش و ... .

3- حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه ی بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدوده ی انتخاب و شرایط تصمیم‌گیری درباره ی موارد ذیل می‌باشد:
* انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کننده ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.
* انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
* پس از ارائه ی اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم‌گیری و انتخاب داده شود.

4- ارائه ی خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری  باشد.
* رعایت اصل رازداری راجع به کلیه ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است؛ مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد .
* در کلیه ی مراحل مراقبت های تشخیصی و درمانی، باید حریم خصوصی دیوار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد.
* فقط بیمار ، گروه درمانی، افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می‌شوند می‌توانند به به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی‌ داشته باشد .
* بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات  فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.

5- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
* هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع  این منشور است، بدون اختلال در کیفیت  دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
* بیماران حق دارد از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شود.
* خسارت ناشی از خطای ارائه‌کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات، مطابق مقررات در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران گردد.

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0
captcha